петак, 20. мај 2011.

Usagi Yojimbo: Samurai Warrior

Izdavač: Firebird
Žanr: Borilačka avantura

Nije mi se javio juče na ulici...

Usagi Yojimbo(u prevodu sa japanskog: Žele-Zeka), je lik iz serije stripova o hrabrom roninu(samuraju bez gospodara), antropomorfnom zecu sa svim odlikama hrabrog borca sa veoma izraženim kodom časti. On u svom basnolikom svetu prolazi kroz razne avanture, koje uglavnom imaju i svoju istorijsku i mitološku pozadinu, verno nam prikazujući duh drevnog Japana. Ja sam se sa ovim likom prvi put u životu susreo kao klinac gledajući crtanu seriju "Nindža Kornjače", gde upravo isti zec samuraj ima kameo. A drugi put u životu takođe kao klinac, samo u formi igre za Commodore 64.
  Igra na prvi pogled izgleda uobičajeno. Kontrolišemo našeg zeku sa leva na desno, špartajući istočnjačkim ambijentom. Kada počnete da isprobavate kombinacije sa džojstikom, uviđate da Usagi može da izvadi mač kojim secka na sve strane, može da uputi samurajski naklon prolaznicima, ili da ponudi novac(ako ga ima). Vaša misija je jednostavna. Neki tamo japanski govnar(čitaj drevni tajkun), je sa svojom gomilom lojalnih samuraja i nindži oteo dobru devojku, i na vama je da je spasite. Obilazeći predivno dizajnirane nivoe, susrećete se sa raznim predstavnicima društva. Tu su mirni seljaci i ratari u pirinčanim poljima, mudri budistički sveštenici koji vam šalju razne izreke prosvećenja(najbolja od svih glasi: "If you meet the Buddha on the road, kill him"), krčmarice koje vas hrane, kockari, neke neobične životinjice, kao i gospodari sa telohraniteljima. No, vaša glava je ucenjena, te će te se pored neutralnih likova susretati i sa neprijateljima. Tu su pre svega nindže, koje imaju razne poteze kojima vas mogu iseckati, kao i samuraji-plaćenici koji uzdignute katane jurišaju na vas. Sama borba je urađena u klasičnom Barbarianolikom stilu, i trebaće vam neko vreme dok uspete da naučite da na vreme izvadite mač i upotrebite pravi potez. Da bi se ovo bolje uvežbalo, na početnom meniju ponuđen vam je i mali trening nivo, gde uvežbavate sečenje vazduha katanom. Savet: nemojte se kačiti sa budističkim hodočasnicima, teži su od svih samuraja i nindži zajedno.
  Sama avantura je sa prosto zapanjujućom dozom realnosti. Svaki, ama baš svaki vaš postupak se meri, i onda se boduje kao vaša karma. Ukoliko napadnete mirnog seljaka ili hodočasnika, spušta vam se karma, ukoliko ste kukavica i odbijete poziv na dvoboj, spušta vam se karma. Ukoliko dajete siromašnima, mlatite nevaljalce i uspete da preskačete po lokvanjima a ne okvasite se, karma vam raste. Sve u skladu sa samurajskim kodom. Ni mnogi današnji rpg-ovi nemaju tu uzročno-posledičnu vezu sa postupcima glavnog lika kao ova mala zaboravljena avantura. Ako preterate sa "nestašlucima", karma vam pada ispod nule i naš zeka vrši harakiri. Sam ambijent je predivan, svaka pozadina je urađena sa gomilom simpatičnih, pa i interaktivnih detalja, i uživaćete dok se upoznajete sa japanskim pejzažima. Igra ima deset nivoa, ali na dva mesta imate račvanje, pa od odabrane staze i zavisi na kom nivou ćete se naći. Redak primer nelinearnosti za ono doba. U krčmi u selu se možete nahraniti, ako imate love. A do love se stiže poštenjem ili nepoštenjem, na vama je izbor. Svi likovi u igri su antropomorfne životinjice, čak i nindže izgledaju kao da su u pitanju životinjice koje su navukle odeću nindži. U igri nonstop morate biti na oprezu, ne znate uvek ko vam je prijatelj a ko neprijatelj. Igra jeste teška, i ozbiljna, ali krivulja učenja i balans borbi su odlični, tako da ćete vremenom skapirati gde su vam prepreke i šta da radite.
  Grafika u igri je odlična, kao pravi crtani film. Animacija jeste malkice seckava, ali ne remeti atmosferu, kojom se najdublje klanjam. Odavno nisam igrao igru koja ovako verno prikzuje neki ambijent, a momci iz Firebirda su baš to uspeli(planina Fudži, pirinčana polja, vodopadi, tiha šuma, selo u japanskoj arhitekturi...). Odličan odabir skromne palete boja, i različitost pejzaža vas prosto teraju da idete napred. Zvuk je dobar, ali ništa više od toga. Treba istaći njegovu interaktivnost, u zavisnosti od "vrućine" situacije menja se i melodija.
  Usagi Yojimbo je poseban dragulj, igra koja zrači neverovatnom kompletnošću i atmosferom. Igra kojoj se uvek vredi vraćati, koja jednostavno uvek sjaji istim sjajem i iz koje se može ponešto i naučiti, i to na zabavan način. Ovakvim igara više nema danas, i vredi je oprobati ponovo čisto da se malo prodrmaju sive ćelije. A sad, s katanom u mrak...

Krčmariiice, saaakea natoči...

Grafika : 9
Zvuk : 8