The Shivah

Godina: 2006
Izdavač: Wadjet Eye Games
Žanr: Avantura

Grafika je ružnjikava, ali hakuna matata.

Shivah - jevrejska reč koja označava period žaljenja u koji se upuštate kad vam umre neko blizak. Nema veze sa indijskom boginjom Šivom (Shiva, bez h na kraju).
  "The Shivah" - point & click avantura koja mi je veoma simpatična, pre svega zbog toga što ima dosta stila. To je, inače, prva komercijalna igra poznatog autora Dejva Gilberta (koji nije u rodbinskoj vezi sa mnogo poznatijim Ronom Gilbertom), koji je među avanturistima poznat kao jedan od boljih pisaca koje današnje tržište ima da ponudi - on je autor poznatog serijala "Blackwell" i manje poznate avanture "Emerald City Confidential". Takođe je i pomogao pri pisanju famoznog "Gemini Ruea", koji mi se, premda ima dosta mana, veoma svideo. "Šivu" sam prvi put igrao prošle subote, i odmah sam uočio sličnost sa "Gemini Rueom", pre svega u stilu kojim su dijalozi pisani, što je, normalno, odlična stvar.
  Sa dotičnom avanturom "The Shivah" deli i žanr. Ako je "Gemini Rue" bio igračka verzija "Blade Runnera", onda je "Šiva" malo mračniji ekvivalent "Monka" i sličnih light-hearted detektivskih programa. Radnja je smeštena u Njujork, a prati matorog i ciničnog rabina Stouna, čija je sinagoga u velikim dugovima. Niko ne prati njegove propovedi, a i oni koji na njih dolaze odlaze razočarani, jer su očekivali nešto što će im odvratiti misli od okrutne, okrutne stvarnosti. A tako nešto od našeg rabina neće dobiti - njegove poruke su realne, direktne i beskompromisne. Stoun je, dakle, poprilično down on his luck. Sreća mu se menja onog trenutka kada ga Džek Loder, jevrejin koga je Stoun pre osam godina isterao iz svoje sinagoge, uključi u testament, ostavi mu deset hiljada dolara i biva - ubijen. Naravno, rabin je glavni osumnjičeni u istrazi koju vode lenji njujorški policajci. Možda da bi sprao ljagu sa svog imena, možda gonjen čistom znatiželjom, tek rabin pokreće sopstvenu istragu... Prilično kul, zar ne?
  "The Shivah" je "realna" avantura, tako da su sve zagonetke apsolutno zdravorazumske, logične i u službi priče. Veći deo problema je maštovit i relativno originalan - taj aspekt igre definitivno zaslužuje naklon. Pošto su zagonetke u službi priče, veći deo igre imaćete osećaj da stvarno vodite istragu, što je definitivno zadovoljilo Šerloka Holmsa u meni.
  Sa strane scenarija, stvari i nisu baš toliko sjajne. Kao drama sa poentom, moralnim dilemama i drugom zanimljivom filozofijom, "The Shivah" je vrlo dobra priča. Dijalozi su izvrsno napisani, u najboljem maniru noir žanra - mislim da bi Dejv Gilbert bez problema mogao da piše romane, pripovetke, filmove... You name it.
  Međutim, kao detektivska misterija, "The Shivah" nipošto nije toliko dobra. Glavni problem je kratko trajanje - igra se završava za dva sata or so, što nije ni približno dovoljno da se razvije intrigantna radnja puna preokreta, fatalnih žena i sličnih "obaveznih" sastojaka. Istragu ćete završiti dok trepnete okom, a jedan jedini preokret koji igra ima bio mi je potpuno neupečatljiv - da bi preokret bio dobar, priča mora da vas natera na to da budete sigurni da je nešto istina, i da vas onda povuče za nos. Pošto je "The Shivah" toliko kratka igra, uopšte nećete imati dovoljno tragova da smišljate svoje teorije. A onda nema ni iznenađenja na kraju.
  Međutim, da je igra zanimljiva, zanimljiva je, tako da je definitivno vredi odigrati, posebno ako ste fan detektivskih misterija i umete da cenite lepo napisane, tvrdo kuvane dijaloge. Jeste da zaplet nije nešto, ali je atmosfera sve vreme izvrsna - nalazite se na Menhetnu, u ulozi ste rabina koji rešava ubistva, dok u pozadini piči smooth džez. Definitvno ima nečega u tome.
  Napomena: postoje (ili su postojale) dve verzije igre. Prvu je Gilbert napravio za potrebe određenog takmičenja na kojem su igre morale da budu napravljene za trideset ili manje dana. Ta verzija bila je besplatna. Pošto je na tom takmičenju osvojio prvu nagradu, Gilbert je rešio da napravi remasterovanu verziju prvobitno besplatne igre - poboljšao je grafiku, dodao glasovnu glumu i još ponešto, i takvu igru pustio u prodaju. Tako da, ako naiđete na verziju bez glasova, mada nisam siguran da li je to uopšte moguće, znajte da postoji i unapređena varijanta.

Dijalozi i monolozi su stilski izvrsno napisani.

Zvuk: 7

Djura